Style życia

  • Zrzuć zbędne kilogramy: nadwaga i otyłość mogą znacznie pogorszyć objawy refleksu.
  • Zadbaj o to, aby dobrze przeżuwać pokarmy i nie jeść szybko posiłków i/lub poza ustalonymi porami.
  • Spożywaj ostatni posiłek przynajmniej dwie godziny przed pójściem spać.
  • Unieś wezgłowie łóżka o około 20 cm, aby zredukować refluks w godzinach nocnych.
  • Unikaj palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych.
  • Nie noś odzieży ściskającej żołądek (obcisłe ubrania i paski).
  • Po posiłku wykonuj relaksujące i lekkie czynności, a unikaj aktywności fizycznej wymagającej intensywnego wysiłku.

Odżywianie

  • Zrezygnuj z picia kawy, herbaty, napojów typu cola i napojów gazowanych lub ogranicz ich spożycie.
  • Unikaj rosołów mięsnych i czekolady lub spożywaj je w ograniczonych ilościach.
  • Przygotowuj posiłki w prosty sposób, redukując tłuste składniki (olej, masło, majonez itp.), które spowalniają opróżnianie żołądka oraz redukują tonus zwieracza dolnego, zwiększając możliwość refluksu.
  • Unikaj lub przynajmniej ogranicz spożywanie wywarów tłustych i mocno przyprawionych potraw.
  • Staraj się samodzielnie określić, jaka żywność negatywnie wpływa na trawienie lub cofanie się kwaśnej treści żołądkowej.
  • Unikaj obfitych posiłków przede wszystkim wieczorem, starając się je regularnie spożywać w ciągu dnia.
Aboca